1. Bestilling af varer
    1. Forbrugeren er altid velkommen til at kontakte Unik, hvis Forbrugeren har spørgsmål til varer der er tilgængelige/utilgængelige på Unik.
    2. Alle priser er inkl. moms og øvrige afgifter.
    3. Priserne er dagspriser.
    4. Alle kontrakter indgås på dansk og efter dansk lovgivning.
    5. Der er mulighed for at se tidligere ordrer og logge ind på siden hvis Forbrugeren opretter sig som kunde.
      1. Har Forbrugeren ikke en kundekonto, eller ingen adgang hertil, bedes Forbrugeren kontakte Unikkn@unik-sko.dk.
  2. Returnering: Generelt
    1. Unik yder 14 dages returret, gældende fra den dato varen er leveret med GLS til forbrugeren/udleveringstedet. Varen sendes direkte til Uniks adresse med omdeling. Vi afhenter og accepterer ikke returpakker sendt til postbutik eller pakkeboks. I disse tilfælde må det forventes, at pakken returneres til afsender, hvorefter den må sendes på ny. Alle udlæg i sådanne situationer, pålægges afsender. Ellers bedes du kontakte fragtfirmaet du har sendt med, og få pakken leveret. Vi anbefaler at du sender med GLS eller Post Nord (eller benytter vores returlabel til billigste pris), da de leverer i åbningstiderne i modsætning til DAO!  Såfremt der er bestilt flere varer i én ordre, og de sendes over flere gange, gælder fortrydelsesretten fra sidste vares leveringsdato.
    2. Returretten gælder ikke på:
      1. Varer der er fremstillet efter forbrugerens specifikationer, eller som har fået et tydeligt personligt præg.
      2. Varer, som må antages at blive forringet eller forældet hurtigt.
      3. Varer som ved leveringen bliver uløseligt blandet sammen med andre varer.
      4. Forseglede varer som af sundhedsbeskyttelseshensyn eller hygiejnemæssige hensyn ikke er egnet til at blive returneret, når forseglingen er brudt.
    3. Forbrugeren skal give en utvetydig erklæring til Unik om, at fortrydelsesretten udøves.
      1. Meddelelsen vedlægges via returformular i pakken.
      2. I meddelelse skal Forbrugeren gøre Unik tydeligt opmærksom på, at Forbrugeren ønsker at udnytte sin fortrydelsesret.
      3. Det er ikke tilstrækkeligt at Forbrugeren blot at nægter modtagelse af varen.
    4. Forbrugeren kan bruge lovens standard fortrydelseserklæring eller den erklæring, som Unik medsender med hver ordre. Denne fortrydelseserklæring er også tilgængelig på www.unik-sko.dk/returformular.pdf.
      1. Fortrydelseserklæringen kan enten sendes særskilt, eller vedlægges i pakken sammen med den eller de varer der ønskes returneret.
      2. Erklæringen skal afsendes inden fortrydelsesfristens udløb.
  3. Reklamation - Hvis varen har fejl eller mangler
    1. Forbrugeren har 24 måneders reklamationsret, når Forbrugeren handler hos Unik.
    2. Forbrugerens køb af omfattet af købeloven, herunder mangelreglerne.
      1. Det betyder, at Forbrugeren enten kan få en mangelfuld vare repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.
      2. Det er selvfølgelig et krav, at reklamationen er berettiget, og at manglen ikke er opstået som følge af en fejlagtig brug af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd.
    3. Reklamation skal ske indenfor ”rimelig tid”
      1. Forbrugeren skal reklamere indenfor ”rimelig tid” efter, at Forbrugeren har opdaget manglen ved varen.
      2. Unik anbefaler, at Forbrugeren reklamerer så hurtigt som mulig, og inden for 1 måned efter fejlen blev opdaget. Samt indenfor 1 måned efter varen er modtaget.
      3. Forbrugeren bedes oplyse så detaljeret som muligt, hvad manglen er. Forbrugeren kan reklamere ved at kontakte Unik via mail eller telefonisk. Se kontaktoplysninger under "Returneringsadresse & virksomhedsinformationer".
      4. Hvis Unik beder Forbrugeren sende varen ind til Unik , skal pakken sendes til adressen angivet under "Returneringsadresse & virksomhedsinformationer".
    4. Ved berettiget reklamation refunderer Unik de rimelige fragtomkostninger.
      1. Er reklamationen berettiget, refunderer Unik forbrugerens rimelige fragtomkostninger via en returlabel fra Unik som sendes på mail til forbrugeren efter aftale oer dialog, til at sende varen retur til Unik.
      2. I modsat fald skal Forbrugeren selv afholde alle udgifter til transport, herunder Unik's fragtomkostninger til returnering, af varen efter undersøgelse, ligesom Unik kan opkræve Forbrugeren et beløb på op til 195,00 DKK for undersøgelse af varen.
      3. Husk at varen altid skal sendes i forsvarlig emballage og få en kvittering for afsendelse.
      4. Forbrugeren har selv ansvaret for pakken/varerne indtil Unik's modtagelse.
        1. Unik anbefaler Forbrugeren at gemme Track 'n Trace nummeret fra transportfirmaet.
          1. Unik anbefaler Post Danmark eller GLS til returforsendelser.
        2. Unik anbefaler Forbrugeren at varen pakkes i forsvarlig slag- og væsketæt emballage.
        3. Unik modtager ikke forsendelser sendt per efterkrav.
  4. Returnering: Unik forpligtelser over for Forbrugeren
    1. Unik tilbagebetaler beløbet til forbrugeren, senest 14 dage efter Forbrugeren har givet Unik en utvetydig erklæring, om at returretten ønskes udøvet.
      1. Tilbagebetalingen kan tilbageholdes, indtil Unik har modtaget varen retur, med mindre Forbrugeren inden da har fremlagt dokumentation for at have returneret den.
      2. Såfremt ibrugtagning har medført en værdiforringelse kan tilbagebetalingen tilbageholdes indtil den konkrete vares værdiforringelse er blevet vurderet.
    2. Betalingen til Forbrugeren kan tilbageholdes, indtil der er fremlagt dokumentation for, at varen er returneret.
      1. Unik vurderer hvorvidt dokumentationen for returneringen er tilstrækkelig.
      2. Ekstraomkostninger som følge af, at Forbrugeren har valgt en dyrere forsendelsesmåde end den tilbudte, bliver ikke tilbagebetalt.
      3. Tilbagebetalingen foregår på samme betalingsmiddel som Forbrugeren benyttede i forbindelse med betalingen.
    3. Købelovens mangelsregler kan finde anvendelse.
    4. Unik vil, efter Forbrugeren utvetydigt har fortrudt sit køb, kvittere for dette på et varigt medium.
  5. Returnering: forbrugerens forpligtelser over for Unik
    1. Varen skal sendes retur senest 14 dage efter den dag, hvor Forbrugeren motog varen.
      1. Forbrugeren kan sende sin fortrydelseserklæring sammen med pakken, eller sende fortrydelseserklæringen særskilt.
      2. Forbrugeren hæfter for varen under hele returtransportforløbet.
        1. Unik anbefaler Forbrugeren at gemme evt. Track 'n Trace nummer fra transportfirmaet.
          1. Unik anbefaler Post Danmark eller GLS til returforsendelser.
        2. Unik anbefaler Forbrugeren at varen pakkes i forsvarlig slag- og væsketæt emballage.
        3. Unik modtager ikke forsendelser sendt per efterkrav.
    2. Forbrugeren betaler for returnering af varen.
      1. Gyldigheden af dokumentationen om påbegyndt returnering vurderes af Unik.
    3. Forbrugeren hæfter for en evt. forringelse af varens værdi, der skyldes anden håndtering end den, der var nødvendig for at fastslå varens art, egenskaber og den måde den fungerer på.
      1. Forbrugeren må gøre det samme, som man kan i en forretning: Føle, prøve, trykke på knapper men ikke tage i egentlig brug.
      2. Forbrugeren opfordres til altid, så vidt muligt, at gemme emballagen under den gyldige returperiode: I visse tilfælde udgør originalemballagen en væsentlig del af varens værdi. Dette kan betyde, at varen ikke kan anses for returneret i væsentlig samme stand og mængde hvis emballagen ikke følger med.
      3. Såfremt ibrugtagning har medført en værdiforringelse, er Forbrugeren ikke garanteret en komplet refundering. Unik vurderer den konkrete sag, og refunderer varens værdiforringende værdi.
        1. Værdiforringelsen er forskellen mellem købsprisen og varens generelle handelsmæssige salgspris med den pågældende forringelse.
      4. Specielt for varer med påsatte sten, perler og deslige
        1. Ved påsatte sten og deslige, anbefales Forbrugeren at påføres en klar og farveløs lak på alle accessories med sten, perler og deslige.
        2. Ved reklamationer over sten, perler og deslige som er faldet af, vurderes den konkrete sag ud efter varens kvalitet, brugsforhold, forbehold nævnt herover samt varens kvalitet.
  6. Returneringsadresse & virksomhedsinformationer
    1. Adresse
      Unik
      Østergågade 23
      4800 Nykøbing F
      Danmark
    2. CVR nummer
      35372350
    3. Telefonnummer
      28 83 26 83
    4. Åbningstid for telefonisk kontakt
      Man-Tor: 10:00 - 17:30
      Fredag: 10:00 - 18.00
      Lørdag: 10:00 - 14:00
      Søndag: Lukket
    5. E-mail adresse
      kn@unik-sko.dk
  7. Betaling
    1. Unik modtager betaling med Dankort, Visa-Dankort, E-Dankort, VISA og Mastercard.
    2. Betaling vil først blive trukket på forbrugerens konto når varen afsendes fra Unik.
    3. Der kan aldrig trækkes et større beløb end det, Forbrugeren har godkendt ved købet.
    4. Unik opkræver ikke betalingsgebyr når der betales med kort.
    5. Unik krypterer alle forbrugerens kortoplysninger med en SSL (Secure Socket Layer) protokol. Dette betyder at uvedkommende ikke kan aflæse forbrugerens kortnummer, eller andre informationer under transaktionen. Unik kan ikke se forbrugerens fulde kortoplysninger.
    6. Unik modtager ikke betaling via bankoverførsel, med mindre det aftales direkte med os.
      1. For at betale med bankoverførsel skal du først kontakte Unik.
  8. Forsendelse
    1. Unik har følgende leveringsmuligheder og priser
      1. Ved forsendelse til dansk adresse benyttes GLS eller Post Danmark med følgende fragtrater:
      2. Med og uden omdeling hos Post Danmark: 47,00 DKK
          1. Med GLS pakkeshop er prisen 0,00 DKK
          2. Med GLS privat- og erhvervslevering er prisen 35,00 DKK
          3. Ved forsendelse til andre tilgængelig lande gælder følgende rater:
            1. 250,00 DKK
      1. Afhentning hos Unik kan også ske.
        1. Pakken kan først afhentes når Unik har informeret Forbrugeren om at pakken er klar. Der informeres via telefon og/eller e-mail.
        2. Forbrugeren skal medbringe billede-ID samt kopi af ordrebekræftelse.
    2. Pakker kan sendes til både private og erhvervsadresser.
    3. Levering sker med GLS eller Post Danmark med mindre anden er angivet.
    4. Forsendelser fra Unik ankommer normalt en til tre hverdage efter forbrugerens bestilling.
      1. Ved fragt til ikke-brofaste øer kan der forekomme længere leveringstid.
      2. Ved fragt til udlandet kan der forekomme længere leveringstid.
    5. Ordrer afgivet inden kl. 12:00 på hverdage sendes så vidt muligt samme dag som ordren modtages. Derefter skal særskilt aftale aftales i tlf.
    6. Bestillinger foretaget på weekend- og helligdage vil blive afsendt den først komne hverdag.
    7. Såfremt Forbrugeren har specielle ønsker om leveringen af forbrugerens bestilling (leveringsdato, indpakning og andet) kan Forbrugeren skrive dette i kommentarfeltet når Forbrugeren bestiller.
      1. Unik er ikke forpligtet til, men bestræber at opfylde alle forbrugerens ønsker i forbindelse med indpakning og specielle leveringsinstruktioner.
    8. Unik hæver ikke pengene fra forbrugerens konto førend ordren afsendes.
    9. Betaler Forbrugeren med et debetkort som f.eks. VISA ELECTRON kan forbrugerens bank dog reservere beløbet på forbrugerens konto.
  9. Personlige oplysninger
    1. Ingen personlige oplysninger der registreres på Unik , bliver på noget tidspunkt overdraget, solgt eller gjort tilgængelige for tredjepart.
    2. Unik registrerer ingen personfølsomme oplysninger.
    3. Alle informationer opbevares på en sikker server, og er kun tilgængelige for betroede medarbejdere hos Unik.
    4. I forbindelse med evt. elektronisk betaling bruges en sikker krypteret metode gennem Unik's betalingsudbyder E-Pay.
      1. E-Pay er godkendt til at håndtere et bredt udvalg af kortbetalinger.
    5. Unik anvender cookies til styring af indholdet i forbrugerens indkøbsvogn, samt styring af forbrugerens bruger konti, såfremt Forbrugeren er logget ind. En cookie er en fil som gemmes på forbrugerens egen computer. Forbrugeren kan til enhver tid slette denne cookie på forbrugerens computer. Bemærk at eventuelt gemt log ind, gemt adresse eller indkøbskurv herved går tabt. Unik analyserer besøgenes adfærd på Unik. Dette gøres for at forbedre Unik's service. Hos Unik anvendes logstatistik med det formål at optimere websitet og dets funktionalitet. Under et køb udbeder Unik sig forbrugerens navn, adresse, telefonnummer og e-mail adresse.
      1. Disse informationer bruges udelukkende til behandling af forbrugerens ordre.
        1. Såfremt forbrugerens aktivt vælger at modtage nyhedsbrev, vil forbrugerens navn og e-mail også blive brugt i forbindelse med nyhedsbreve.
    6. Når der indsamles personoplysninger via Unik's website, sikrer Unik , at det altid sker ved afgivelse af forbrugerens udtrykkelige samtykke, således at Forbrugeren er informeret om præcis, hvilke oplysninger, der indsamles og hvorfor.
    7. Informationerne transmitteres via en ikke-krypteret med mindre andet er angivet.
    8. Informationerne gemmes i minimum 5 år.
    9. Såfremt Forbrugeren opretter en bruger hos Unik , vil Forbrugeren også have adgang til eventuelle tidligere ordre placeret med forbrugerens konto.
      1. Har Forbrugeren bestilt uden bruger, og ønsker at få adgang til disse data bedes Forbrugeren kontakte Unik , da Unik har mulighed for at give Forbrugeren et gratis medlemskab baseret på forbrugerens tidligere ordre.
    10. Jvf. persondataloven oplyser Unik på forespørgsel om registrerede oplysninger og på baggrund af evt. indsigelser foretager Unik sletning i det omfang det ønskes.
    11. Den dataansvarlige hos Unik er Katharina Nielsen
  10. Klager
    1. Ønsker Forbrugeren at klage, bedes Forbrugeren tage kontakt til Unik per e-mail.
    2. Forbrugeren kan også indsende klage via Forbrugerklagenævnet:
      Adresse: Carl Jacobsens vej 35, 2500 Valby
      Telefon: 41 71 50 00 (Hverdage 9 - 16)
      E-mail: forbrugerombudsmanden@kfst.dk
  11. Copyright
    1. Alt indhold på Unik herunder tekster, billeder m.m. er beskyttet af ophavsretsloven.
    2. Kopiering eller anden brug af indhold fundet på Unik må udelukkende finde sted efter skriftlig aftale med Unik.
    3. Uautoriseret benyttelse af Unik's billeder, tekster og lign. vil resultere i retsforfølgelse.
    4. Ønsker Forbrugeren at bruge nogle af Unik's billeder bedes Forbrugeren kontakte Unik for yderligere information.
  12. Forbehold
    1. Unik forbeholder retten til at afvise og annullere pakker og ordre ved mistanke om svindel.
    2. Unik forbeholder retten, til enhver tid, at ændre vilkår og/eller indhold for den gratis online medlemsklub.